Ved hjelp av Google Analytics, Facebook Pixel eller andre webanalyseverktøy kan vi samle inn informasjon om besøkende på en side. Takket være Google Analytics User Explorer-verktøyet kan vi se brukerens økter og relatert informasjon. Det vi ikke ser, er hvorfor brukerne forlater nettstedet vårt, hva som interesserer dem mest og om det er noen feil i brukergrensesnittet som reduserer konverteringsraten.
For å svare på alle disse spørsmålene vil vi gjerne introdusere webanalyseverktøyet Hotjar. Med Hotjar kan du visuelt måle brukeropplevelsen ved å vise hvor brukerne beveger musen og klikker, og hvilken del av siden de faktisk går gjennom.
Hotjar er et nyttig verktøy, ikke bare for markedsførere, men også for produktsjefer og designere, som hjelper til med å finne feil i brukergrensesnittet og analysere brukernes handlinger.
Analyse av visuell atferd
Hotjar har to verktøy for å analysere visuell atferd – Heatmaps og Visitor Recordings.
Heatmaps samler alle musebevegelser, klikk og skroll du gjør på en enkelt side på et enkelt kart. Heatmaps hjelper deg med å se hvordan brukeratferden varierer fra enhet til enhet, hvor mange feilklikk som gjøres, hvor mye søk som brukes, hvor langt det skrolles på en side og hvilke menyelementer/kategorier som er mest populære.
Med Visitor Recordings kan du se individuelle økter på siden. Det lages en video av hver økt, der hele brukerreisen kan vises. Dette er et ideelt verktøy for å analysere problemene. Hvorfor legger for eksempel en bruker produkter i handlekurven, men ikke gjennomfører et kjøp? Er kjøpsprosessen for komplisert, er leveringen for dyr eller finnes det ingen egnet betalingsmåte?
Hvorfor er det viktig å analysere brukernes visuelle atferd?
Vi anbefaler å bruke Hotjar før og etter oppdatering av brukergrensesnittet. Før du oppgraderer brukergrensesnittet, bør den gamle løsningen analyseres for å finne flaskehalsene på siden, men også de delene som kundene liker. Hvert nytt design bør være enklere, mer effektivt og mer brukervennlig enn det forrige. Hos Lumav bruker vi Hotjar til å analysere brukergrensesnittet både i forbindelse med e-handelsanalyse og design av brukergrensesnitt.
Det er viktig å holde øye med brukergrensesnittet også etter at det er oppdatert, for å teste den nye løsningen og oppdage eventuelle nye flaskehalser. For eksempel: Sitter kundene fast i den nye løsningen? Er ordlyden uklar? Hvilke bannere er mer effektive? Trenger du hjelp med analyse av brukergrensesnittet? Ta kontakt med oss!
Analyse av tekstfelt
Med Hotjar er det mulig å måle utfyllingen av tekstfelt. Det er et nyttig verktøy for å måle registrerings- og forespørselsskjemaer samt kjøpsprosessen. I skjemaanalyserapporten kan du se hvilke felter som er tomme eller fylles ut flere ganger, og hvor lang tid det tar å fylle ut hele skjemaet. Basert på dette er det mulig å forenkle skjemaene ved å fjerne det som er unødvendig. Hvis brukerne fortsatt anser de uutfylte feltene som viktige, bør de endres, for eksempel ved å gi feltene en bedre tittel eller legge til forklarende tekst. Trenger du hjelp til å analysere og effektivisere søkeskjemaene dine? Ta kontakt med oss!
Tilbakemelding
Ved å analysere Heatmaps og besøksvideoer er det mulig å se brukernes atferd og forutse deres følelser og tilbakemeldinger. Vi må imidlertid ta hensyn til at det ikke er lyd i videoen, og at vi derfor ikke kan bevise hypotesene våre 100 %. For å løse dette problemet har Hotjar tilbakemeldingsalternativer (innkommende, avstemninger, spørreundersøkelser).
Tilbakemeldingsavstemninger og spørreundersøkelser er designet for spesifikke spørsmål eller meninger (NPS) som Hotjar produserer flotte rapporter fra. Disse undersøkelsene kan inneholde ett eller flere spørsmål, slik at du kan lage brukertester direkte på nettstedet ditt. For lengre undersøkelser eller studier kan du tilby en rabattkode til kunden eller delta i en premietrekning. Trenger du hjelp til å lage en spørreundersøkelse? Ta kontakt med oss!
Sammendrag
Hotjar er et kraftig verktøy som lar deg analysere essensen av et helt nettsted. Du kan gjøre en mer overfladisk analyse, men du kan også gå i dybden og se på hvert enkelt HTML-element. Hotjars egen anbefaling er å bruke to timer i uken på å gå gjennom videoer av besøkende og kartlegge viktige brukerreiser og problemer.
Hotjar har andre funksjoner i tillegg til de vi har beskrevet i denne artikkelen. Hvis nettbutikken din allerede har Hotjar, eller hvis du ønsker å ha Hotjar i butikken din, ta kontakt med oss! Hos Lumav har vi utviklet Hotjar-pakker som hjelper deg med å konfigurere og analysere Hotjar. I tillegg tilbyr vi opplæring i Hotjar. Ta kontakt med oss, så finner vi den rette løsningen!