Forordningen om visning av rabatterte priser, som er basert på et EU-direktiv, har vært i kraft i over ett år. Forbrukerrådet har også gitt ut en detaljert veiledning om prisvisning, og store nettbutikker har tilpasset prisvisningen sin deretter. Vi vil skrive litt mer om dette og også se nærmere på Lumavs løsning for Magento-nettbutikker.
Bakgrunn
Opplysning om førpris er en handelspraksis som innebærer at en selger informerer forbrukerne om den tidligere eller anbefalte utsalgsprisen før han eller hun setter en kampanjepris. Det betyr at før en selger selger et produkt eller en tjeneste til redusert pris, skal han eller hun opplyse om den tidligere eller anbefalte utsalgsprisen for produktet eller tjenesten.
Introduksjonen har flere viktige mål:
- Hjelper forbrukerne med å få nøyaktig informasjon om den reelle prisen på et produkt eller en tjeneste. Forbrukerne kan sammenligne den tidligere prisen med den nedsatte prisen og vurdere om kampanjetilbudet faktisk er et kampanjetilbud.
- Å opplyse om prisen på et tidligere tidspunkt bidrar til å bygge tillit og redusere forbrukernes skuffelse over nettbutikken.
- Tidligere prisopplysning er også viktig for rettferdig konkurranse. Det sikrer at selgerne ikke kan forvrenge prisene eller bruke villedende taktikker for å tiltrekke seg forbrukere.
I Estland er regler og krav til tidligere prisopplysninger nedfelt i forbrukervernlovgivningen. Forbrukervernnemnda overvåker og kontrollerer at selgerne overholder disse kravene og sikrer rettferdig og transparent prisinformasjon til forbrukerne.
Endringer i forbrukerkjøpsloven trådte i kraft 28. mai og inneholder en rekke viktige punkter, blant annet endringer i reglene om varsling av prisavslag. Tidligere ble en kampanjepris vanligvis sammenlignet med den vanlige prisen, men nå skal sammenligningen være den laveste prisen på varen i minst 30 dager, og ikke den vanlige prisen eller annen prisinformasjon. Unntakene omfatter nye varer som forhandleren har tilbudt i mindre enn 30 dager (minst 7 dagers laveste pris), lett bedervelige varer (den tidligere prisen er varens opprinnelige, udiskonterte salgspris) og trinnvise rabatter (for hver rabatt skal den opprinnelige prisen før den første rabatten oppgis).
Prisloggmodul for Magento
På grunn av prisrabattdirektivet er det nødvendig for Magento å kunne lagre prishistorikk og vise rabatter for kampanjetilbud på riktig måte. Til dette formålet har Lumav utviklet modulen Prislogg.
Modulen Prislogg kan be om minimumsprisen for hvert produkt de siste 30 dagene. For dette formålet lagres minimum 30 dager:
- Prisendringen for hvert produkt med tidspunktet for endringen.
- Når et nytt produkt legges til i Magento, registreres tidspunktet for opprettelsen. Dette er nødvendig fordi nye produkter kan bruke 7-dagersprisen som referansepris.
- Versjonen av prisregelen for hver katalog (katalogprisregel) med tidspunktet for endringen. Unntak er prisregler som er ekskludert av Magento-brukeren.
- Produkttilleggshendelsen, eller forekomsten av den første prisen. Dette er nødvendig fordi en 7-dagers historikk er tilstrekkelig for å vise prisene på nye produkter.
Prisvisning i nettbutikken
Ved en regulert kampanje vises den laveste prisen de siste 30 dagene som referansepris. Til dette formålet brukes både historikken for produktpriser og gjeldende rabattregler, samt historikken for rabattregler opp til 30 dager. Prisreglene for de siste 30 dagene beholdes, og den laveste prisen som produktet har blitt solgt til de siste 30 dagene, vises.
Unntaket er produkter som er mer enn 7 dager og mindre enn 30 dager gamle i butikken. I dette tilfellet brukes 7 dager som referanseperiode, og alle beregningene som er beskrevet ovenfor, gjøres innenfor 7-dagersperioden.
Hvis produktet er mindre enn 7 dager gammelt, beregnes ikke referanseprisen i det hele tatt. Hvis den laveste referanseprisen er høyere enn den rabatterte prisen, vises heller ikke referanseprisen.
Modulen kan kjøpes for 280 EUR + moms, pluss installasjon, konfigurasjon og designtilpasning. Be om mer informasjon!
Sammendrag
Skrivebordet til en nettbutikksjef er fullt av oppgaver. Det er imidlertid viktig å ta seg tid til å sette seg inn i Forbrukertilsynets regelverk og implementere det i nettbutikken. I likhet med innføringen av GDPR, der mange netthandelsbedrifter utsatte etterlevelsen av regelverket, er det ikke boten i seg selv som er den store straffen, men tapet av kundenes tillit.
Hvis du ønsker å legge til prisloggen i Magento-butikken din eller en annen Magento-løsning, kan du kontakte oss.