Google Market Finder
Et verktøy for å vurdere potensialet til eksportmarkeder.
Google Market Finder kan ved å evaluere innholdet i e-butikken din forstå hvilken sektor butikken din tilhører og vise styrken i konkurransen mellom e-butikker i ulike målmarkeder. For å bruke tjenesten må du gi tilgang til Analytics.
I tillegg har Google linket til en rekke artikler – som kan være elementære for den erfarne eksportøren, men det er også en rekke mer spesifikke case-studier tilgjengelig.
Google Trends
Et veldig spennende verktøy og takk til Google for å gjøre det tilgjengelig for alle gratis! Med
Google Trends kan du se mengden av det som søkes etter på Google og hvordan det har endret seg over tid og etter geografiske områder. Det som søkes er viktig. God idé å teste potensielle målmarkeder og se hva folk er mer interessert i.
Vi testet hvor lang tid det tar før folk begynner å se etter Adobe i stedet for Magento – se Magento Open-Source vs Adobe Commerce-innlegget for mer informasjon. En Google-representant fra en av treningsøktene foreslo at vi burde bruke mer spesifikke (f.eks. eple) enn generelle (f.eks. frukt) søkeord i Google Trender – folk leter etter en spesifikk løsning på problemet deres i stedet for det store bildet. Dessuten – jo større markeder, jo lengre/spesifikke søketermer.
I Search From
I Search From, som navnet antyder, lar deg vise søkeresultater som er spesifikke for landet (til og med byen) du undersøker. Du kan se hva som kommer opp i søket og hvem som annonserer – et flott verktøy for å se hvem som konkurrerer i markedet, eller investerer i Google Ads. Ved utenlandsk konkurrentrekognosering anbefales det også å gå gjennom hele handleturen.
Google Ads Keyword Planner
Logg på Google Ads-kontoen din, velg “Planning” og “Keyword Planner”. Derfra kan du velge et søkeord og se hvilke ord som kan brukes til å søke etter e-handelsproduktet ditt. Den viser deg også søkeordpriser – et godt verktøy for å budsjettere og teste markedsføringsstrategien din.
Sparktoro
Sparktoro går gjennom ulike sosiale mediekontoer (hovedsakelig Twitter) og ser på hvilke fraser de bruker med søkeordene du er interessert i (f.eks. ved å skrive PWA Venia får du opp JavaScript, Progressive Web Apps, etc.). Sparktoro viser «Interessekilder», det vil si hvilke nettsider og hvilke sosiale mediekontoer publikum følger. Du kan gjøre ganske mye med en gratis konto.
Grammarly
Det neste trinnet i automatisk oversettelse – en nettleserbasert plugin som hjelper til med å finne grammatikkfeil, samt å forbedre ordlyden. Et forslag er å kjøre annonser og hvorfor ikke også de viktigere forretnings-e-postene, gjennom det.
Analyse av konkurrenters Google Ads
Google lar deg også se hva konkurrentene dine annonserer – bare skriv inn et søkeord som er relevant for deg og begynn å analysere. Vi visste ikke om dette fra før, men vi kommer definitivt til å benytte oss av det – takk til Andrus for tipset! Nedenfor er også en kort steg-for-steg guide.
Facebook
På Facebook kan du se alle annonsene du har plassert etter målmarked og søkeord – se her.
Tiktok
Tiktok Creative Center – får ideer til kreative løsninger (for ditt målmarked). Andrus og andre reklamefolk har anbefalt å holde øye med Tiktok. Som forelder kan jeg bekrefte at det nesten er den mest populære sosiale mediekanalen blant den yngre målgruppen.
Tre siste tanker
- Det er absolutt mange flere muligheter for å utforske eksport. Uansett er du en ulempe i et nytt marked – ingen venter på deg, ingen vil hjelpe deg, og den beste måten å lære på er å reversere hva de vellykkede gjør.
- De beste tingene i livet er gratis! Internett er fullt av gratis verktøy, bare ta opp og begynne å bruke.
- Ingenting fungerer med mindre du gjør det! Lidenskap og nysgjerrighet for både kundenes behov og konkurrentenes drift driver deg fremover. Ingen programvare gjør ting for deg.
Lekser ferdig, hva videre?
En av de største fordelene med Adobe/Magento-løsningen er dens skalerbarhet når det gjelder produkter og markeder. Når du har fått vind i seilene til en e-butikk i hjemlandet ditt, kan du speile den til markeder i forskjellige land til en lav pris, eller ganske enkelt vise deler av sortimentet ditt på et eget domene = administrere flere e-butikker /merker fra én plattform. Det er selgere (inkludert våre kunder) som har begynt å eksportere på en svært kostnadseffektiv måte. Les suksesshistoriene i
porteføljen vår og kom og møt oss
for å snakke mer!
Del denne postingen på sosiale medier: