• no
    • et
    • en
    • fi
    • da
    • sv

UX-råd fra Vitaly Friedman

Vitaly Friedman, en anerkjent spesialist på brukeropplevelse, talte på kaubandus.ee UX-konferansen 10. mai. Han er en av de få foredragsholderne som har blitt invitert tilbake på scenen på konferansen, og opptrådte to ganger på samme dag – som første og siste foredragsholder. Vitaly har brukt de siste 20 årene på å skape gode brukeropplevelser, gi opplæring, drive UX-bloggen Smashing Magazine og jobbe med merkevarer i verdensklasse som Zalando. Etter vår mening en presentasjon med godt innhold, og vi vil gi deg det vi mener er de viktigste poengene fra de 280 lysbildene og 2 timene presentasjonen varte.

På slutten av dette blogginnlegget gir vi også tre forslag fra Lumavs erfaring om hvordan de tekniske teamene og designteamene kan samarbeide.

P.S. På samme konferanse vant vår gode kunde Loverte tittelen som den mest brukervennlige nettbutikken i kategorien skjønnhetsprodukter med sin nye Magento PWA-plattform. Vi gratulerer!

Viktigst – tillit

Så mange som 69,99 % av handlekurvene er forlatt, og Vitaly siterte forskjellige studier fra 2011-2023, som alle rangerte uforutsigbare ekstrakostnader som den viktigste grunnen til å forlate et kjøp, etterfulgt av å bli tvunget til å opprette en konto. Handlekurven er et sammenligningsverktøy for brukere, som viser den faktiske kostnaden.

E-butikker har en tendens til å ikke stole på – folk kvier seg for å legge igjen detaljene sine (inkludert kredittkort), stoler ikke på prislister eller gode ønsker. Det er den samme følelsen som en europeer i en amerikansk butikk som tror han får en god deal, bare for å finne i kassen at det kommer avgifter på toppen av prisen. Hvilken informasjon/støttemateriale som skal vises for å bygge tillit er et sentralt spørsmål for e-handleren.

Tidspunkt for kjøpsbeslutningen

Å vite når folk vil kjøpe er viktig når du planlegger et flash-salg. Statistikk viser at fottallet øker mellom kl. 20.00 og 21.00, men konverteringene øker mellom kl. 12.00 og 21.00 (unntatt fredager). Nedenfor er noen grafer (kilde: Workarea, “Trends: When Do People Shop Online?”).

Foredragsholderen påpekte også hvilke varer folk kjøper impulsivt og i hvilken kjøpsprosess kjøpsbeslutningen er mer analysert.

  • Impuls: øl, bøker, tørketrommel, bilforsikring, mat, batterier, helgehotell, CD, småelektronikk, sokker, oppvaskmaskin, digitale produkter, leker.

  • Lengre avgjørelse: ferietur, vaskemaskin, vin, sykkel, sko, antikviteter, TV, håndverk, kjøleskap, blomster, klokke, hus, boliglån og Apple-produkter (Anything by Apple).

Mens et impulskjøp gjøres med et gjennomsnitt på 1 besøk, og Mobile verdsettes for kvalitet og service; et lengre kjøp gjøres med 2,1 besøk på tvers av kanaler, og pris og hastighet verdsettes. Vitaly delte også mer detaljerte tips, for eksempel hvordan man bygger en side, men vi skal ikke strekke blogginnlegget for lenge. Viktigere, for et impulskjøp blir merket undersøkt og for et ikke-impulskjøp undersøkes produktanmeldelser.

Flere viktige ideer for å forbedre brukeropplevelsen

Nedenfor noen mer spesifikke råd fra Vitaly:

  • For å teste UX, foreslo Vitaly en banantest. Bytt ut tekstene på knappene med ordet “banan” og la kunden gjette hva som skal skje når han klikker på knappen, basert på ikonet og designet.

  • Vis vurderinger – vis alltid antall vurderinger og maksimal poengsum (f.eks. 4,1 av 5), ideelt sett som en graf over antall 1-5 poengsummer. Fremhev vurderingene som kan anses som mest nyttige for kundene (både gode og dårlige).

  • Når du krysser av for de obligatoriske og ikke-obligatoriske datafeltene, foreslo Vitaly:
    a) angi begge, for å gjøre det lettere for klienten. Obligatorisk med stjerne og ikke obligatorisk i parentes (Valgfritt).
    b) angi unntaksfelt – for eksempel, hvis flertallet er obligatoriske, marker de valgfrie og omvendt.

  • Når du skriver inn et skjema, har mange kunder en tendens til å ha autocomplete blindness, noe som betyr at de fokuserer på det som skrives og ikke legger merke til det som vises inne i boksen. De kan få hjelp av et notat under skjemaet (begynn for eksempel å skrive for å finne landet ditt raskt) eller ved å legge til en pil for å indikere at du også kan vise varianter.

  • Det tar i gjennomsnitt 10 sekunder å løse en Captcha og 20 % av de som må fullføre den gir opp.

  • Problemer med overrulling når du åpner flernivåmenyer horisontalt. Hvis du har åpnet hovedmenyen og begynner å velge et andre eller tredje nivå, kanselleres valget ved et uhell ved å flytte over et element, og du må starte på nytt. Det er nødvendig å teste dette på siden. En mulighet vil være å vise en gjennomsiktig trekant når du ruller i menyen, hvor det ene punktet er knyttet til den valgte toppmenyen, det andre til neste nivå, og det å rulle over aktiverer det ikke. (e-post info@lumav.com så forklarer vi nærmere 🙂)

  • Når du aktiverer filtre, anbefales det å la filtrene velges først og deretter bekrefte. Hvis du begynner å filtrere produkter umiddelbart etter valg, vil det ta lang tid og gi en dårlig opplevelse.

  • Det anbefales at Call To Action-knappene under hverandre er vertikalt justert til den ene siden, slik at brukeren ikke trenger å flytte musen fra den ene enden av skjermen til den andre. Brukeren kan også bli litt påvirket av plasseringen og fargen på knappene – hva du vil at brukeren skal gjøre – satt til venstre; hva du ikke vil at de skal gjøre – satt til høyre eller ned og i en mer dempet farge eller ingen knapp i det hele tatt.

  • Mange brukere stoler ikke på tilbake-knappen på nettleseren i frykt for å slette informasjon. Sett en egen tilbakeknapp på skjemaet inne på siden.

  • Problem med uendelig rulling – når du ruller, er det ingen måte å nå bunnteksten. En løsning: klissete bunntekst. Et godt eksempel: på Pepper.pl kan du sende en lenke til infinite scroll, som åpnes på rett sted.

  • Be om e-post – for å unngå å samle inn søppelposter, legg inn et registreringsskjema på produktsiden. Da blir kunden som faktisk har sjekket ut produktet lagt til i e-posten.

  • Når «søk»-boksen åpnes umiddelbart, øker konverteringene med 32 %. Noen hylleløsninger åpner den ved å holde musepekeren eller til og med et klikk – en anbefaling om å endre dette 🙂

Vi håper at noen av rådene var nyttige, og at de som fortsatt er i designfasen av å bygge siden vil få noen flere ideer. Hvis foredragsholderen appellerte til deg, besøk Vitalys nettside, og han har satt sammen en egen UX-sjekkliste for å gå gjennom sidedesignet ditt. Vi var veldig fornøyd med presentasjonen hans og tror han definitivt vil bli invitert tilbake til Estland.

Balanse mellom utvikling og UX-investering?

Til slutt, tre korn av Lumavs 10+ års erfaring innen e-handelsutvikling fra et teknisk partnerperspektiv.

“En god ingeniør er en konstruktør”

Før du begynner å designe vil det være lurt å gå gjennom både standarden og de eksisterende ferdige løsningene, for eksempel fra Magento Marketplace eller andre modulbutikker. Kanskje du kan ta noen av dem som grunnlag, inngå noen kompromisser og få en mer kostnadseffektiv løsning. Derfor anbefaler vi deg å ta en avgjørelse på plattformen før du velger en designpartner.

“Mose vil ikke vokse på en rullende stein”

Å forbedre brukervennligheten til nettstedet er en pågående prosess. Hva som blir analysert og funnet ut i designfasen er en beste gjetning, og sannheten vil bli avslørt når siden er Live. Lumavs råd er å starte med å analysere nivået på konkurrentene i markedet og hvis markedet tillater det, så opprette en mer standardaktig e-butikk først. Ta innspill fra Hotjar, Google Analytics og tilbakemeldinger fra kunder for videre utvikling.

“Da Johnny kom til utviklingsteamet med designideer, var budsjettet allerede brukt.”

Å være med på å skape noe nytt er veldig spennende og som med utdanning har alle en mening om design. Noen beste fremgangsmåter er allerede validert av markedet, og å analysere dem gir ikke det ønskede kvalitetsspranget. Vi anbefaler å gå dypere inn i de forretningskritiske delene av e-butikken.

Hos Lumavis er vi klare til å hjelpe deg med å tenke på hvordan du kan få e-bedriften din i gang eller utvikle den videre. Vi jobber gjerne med UX-partnere. Ta kontakt med oss og la oss snakke mer.

Del denne postingen på sosiale medier: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Googles samtykkemodus v2 og cookie-samtykkemodul for Magento 2
Da GDPR ble implementert i 2018, utviklet vi en teknisk løsning for Magento-nettbutikker. I...
Les mer 26. March 2024
Gardenhouse24 Suksessfull e-handel Gardenhouse24: Ti land på tre år
Å bli eksportør er alle ambisiøse gründeres drøm – det viser at produktet og...
Les mer 31. January 2024

TA KONTAKT




    Lumav - Magento Partner

    Som sertifisert Magento-partner tilbyr vi kundene de beste løsningene som sikrer bedriftens vekst.